İzmir’de Bisikletli Bir Gün

Keşke hepimiz sürekli “para bulsak” ve birileri bize zaman verse de uzaklara gidebilsek. Neyse. Olduğu kadar. Çok uzak olmayanlara da dönüp bakmak lazım, hızlıca değişip daha güzel hale gelebiliyorlar.

İzmir hep “güzel İzmir” olmuştur. Ben gençliğimin başlangıcında 3 sene kadar yaşama şansı bulmuştum. Sonrasında da kendisini hep sevdim, saydım. Son yıllarda militanlığın ötesine savrulan milliyetçiliğiyle beni biraz üzüyor. Ben de bu tarafıyla bolca dalga geçerek durumu dengelemeye çalışıyorum :)

“Belediye” sadece “insanın üzerine yakışan oyu giymesi ya da çalması” değil tabi. İzmirlinin biri bana “İzmir Belediyesi çalışmaz ki” dedi ama ben açıkçası bir iki projesinden çok etkilendim. Elçiye zeval olmasın, hiçbir belediye Ankara’ya benzemesin, kimsenin hakkı yenmesin, belediyeler insanlar için uğraşsın ve ben lafı uzatmayayım…

İzmir Büyükşehir Belediyesi yüzünü bisiklete dönmüş. Helal olsun… Son yıllarda toplam 46 km’lik bisiklet yolu yapmışlar. Projenin şehir içini gösteren en genel hali şu.

İzmir Bisiklet Yolları

 

 

Ben size Bostanlı – Sasalı Doğal Yaşam Parkı parkurunu anlatacağım. Hoşunuza giderse belki İzmir’de bir gününüzü buna ayırmak istersiniz. Bisikletler yine belediyeden. İzmir Büyükşehir Belediyesi bir de BİSİM adlı bisiklet kiralama projesini hayata geçirmiş. Bisim ne demek çözemedim sadece sloganına gülümsedim; “Yollar artık Bisim”. Kredi kartı ya da üye kartı ile kiralama yapabiliyorsunuz, ilk bir saat 2 TL, sonrasında saat başına 1 TL. Pek çok noktada kiralama alanı var. Detaylar için buraya buyrun.  Özet, net, helal olsun, çok güzel.

Bisiklet kiralama noktalarının tipi şöyle;

Bisim Bisim Bisim

Biz bisikletlerimizi Yasemin Kafe’den (kiralama noktaları haritasında Bostanlı Spor Tesisleri olarak görünüyor, Yasemin Cafe deyince daha çok insan anlıyor galiba :)) aldık ve 16,5 km’lik Sasalı Doğal Yaşam Parkı Yolu’nun 1.250. mt’sinden başlamış olduk. Benim haritaya çizdiğim yamuk rota çizgilerini mazur görün, biraz tipsiz oldu ama rotanın tam haritasını hiçbir yerde bulamayınca kendim yapmak zorunda kaldım.

İzmir Doğal Yaşam Parkı Bisiklet Rotası

Burada 1’le gösterilen yer Bostanlı İskelesi. Bizim başladığımız nokta aşağı yukarı 2 numara. 3 numara Mavişehir bölgesi. Buradan itibaren görece şehirden çıkıyor ve doğaya doğru yardırmaya başlıyorsunuz. Rota boyunca rampa hiç yok. Sıfır kondisyonu bile dert etmeye gerek yok yani, en fazla 3 gün bir yerleriniz ağrır. 3 nolu bölge itibari ile Gediz Deltası’nın insanlarca “görece az” katledilmiş bölümleri başlıyor, böylece parka giden yolun yarısına yakını Kuş Cenneti havasında, solunuzda doğa manzarasıyla devam ediyor. 4 numara ile işaretlediğim yer benim haritadan çıkardığım kadarıyla karşılaşacağınız ilk arıtma tesisi. 5 de aynı şekilde bir arıtma ve hatta çamur çürütme tesisi. Bu iki nokta arası; sağınızda sanayi sitesi, solunuzda kuşların doğal yaşam deltası bulunuyor. Garip amaaa bisiklet yolu ile sanayi arasında yüksekçe bir tümsek olduğu için benim gibi kısa boylular sanayiyi görmemekte daha fazla başarılı olabilirler, bu da galiba doğal seleksiyonun bir parçası :)

IMG_5017 IMG_5019

5 numaraya yaklaştığınızda tesisin mavi bacalarını (ya da depolarını emin değilim) göreceksiniz. Buraya geldiğinizde yol ikiye ayrılıyor, kafanız karışabilir, sağdan devam etmeniz gerekiyor. Solda ne olduğunu merak etseniz de gitmeyin, ben size söyleyeyim, ağır bir koku ve bolca sinek :) Arıtma tesisini geçince (tesisin atları var galiba bu arada, içeride takılan 2 bakımlı, sağlıklı, güzel at gördüm) güzel bir ağaçlı yol başlıyor. Rota boyunca en sevdiğim yerlerdendi.

Doğal Yaşam Parkı Bisiklet Parkuru Ağaçlı Yol

6 numaraları hat boyunca ana yolun yanında, bisiklet yoluna dönüştürülmüş kaldırımda ilerliyorsunuz. Biz geçerken tek tük yayalar vardı, sıkıntı yaşamadık. Buraya gelene kadar yaklaşık 11-13 km yol tepmiş oluyorsun. Durup dinlenmek, hatta nevaleni yanına aldıysan bir şeyler yemek istersen yolun solunda Sasalı Piknik Alanı var. Ufak bir orman içinde bulunan bu alanda suya erişebileceğin çeşmeler ve oturup dinlenebileceğin piknik masaları var. Gün olur buraya pikniğe gelmek istersen hamak getir derim, ağaçlar tam hamak kurmalık. Bu alanda bir de köpek barınağı var. Durumları gayet iyi görünüyordu, coşkulu havlamalarıyla da bu durumu destekliyorlardı :)

Sasalı Piknik Alanı

Tekrar bisikletlere atlayıp yola koyulduktan sonra çok yolunuz kalmamış oluyor zaten. 15,5 km tabelasını geçtikten bir süre sonra soldan devam edip Doğal Yaşam Parkı’na geliyorsunuz. Parkın içinde bisiklet kullanmanız mümkün değil, bisikletleri dışarı bırakıyorsunuz. Belediye burada da ince düşünmüş ve bisiklet zinciri olmayanlara girişten kimlik karşılığı zincir verilmesini sağlamış. (Bu, nasıl halledeceğimizi düşündüğümüz bir noktaydı, Belediye şık bir hareketle bir kez daha beni duygulandırdı)

Doğal Yaşam Parkı’nı gezmek 1,5 – 2 saatinizi alacaktır. “Ben durur, uzuuun uzun izlemek de isterim” derseniz siz onu 3-4 gibi düşünün. Bence mutlaka uğrayın. Siteyi gezince bence gidesiniz gelir zaten :) Hayvanlarla iç içe olabilmek güzel. Park bakımlı, hayvanlar mutlu görünüyor. Biz adını “Doğal Yaşam” koyunca onlar için doğal olmuyor aslında ama…Bir şey de diyemiyorum çünkü konuyu çok iyi bilmiyorum. Gidin bir bakım derim…

Dönüş yolunda aynı rotayı takip edebilmek için piknik alanını geçtikten sonra çamur çürütme tesisinin dönüşünü kaçırmamalısınız. Bazı profesyonel bisikletliler düz devam eden bir rotayı tercih ediyorlar, onlara takılmayın.

IMG_5151

 

Bir de dönüş molası için bu kez de deltayı tavsiye ediyorum. Ağaçlı yolu bitirip tesisten yeterince uzaklaşınca deltaya doğru bir yerlere oturup kuşları izleyerek dinlenebilirsiniz. Biz dönerken saat 6 civarıydı, Ekim sonu olduğu için hava kararmaya yaklaşmıştı. Kırmızı bitkiler arasındaki uzun bacaklılar güzel görünüyorlardı.

 

Bundan sonrası hep park muhabbetleri olacak, “ben parkur için gelmiştim” diyorsanız sonrasını okumanıza gerek yok.

Biz parka 3’e doğru girdik, çıkışımıza yakın erken kararmaya başlayan havanın da etkisiyle hayvanlar acıkmış, barınma alanlarının önünde voltalar atmaya başlamışlardı. Bu hareket bana Bro sayesinde çok tanıdık geldi :) Buyrun size parktan bazı manzaralar;

İzmir Doğal Yaşam Parkı IMG_5034 IMG_5035 IMG_5047 IMG_5054 IMG_5060 IMG_5064 IMG_5068 IMG_5077 IMG_5078 IMG_5079 IMG_5081 IMG_5086 IMG_5088 IMG_5091 IMG_5094 IMG_5096 IMG_5097 IMG_5108 IMG_5116 IMG_5122 IMG_5126 IMG_5132 IMG_5137IMG_5144

 

Park çocuklar için hem güzel hem eğlenceli bir yer. Yaşlılar yorulabilir. Bu konuda da ince davranmışlar ve isteyene tekerlekli sandalye verebiliyorlar ama ben yaşlı olsam istemeyebilirim açıkçası. Belki küçük bir tren koysalar işe yarayabilir.

Parka giriş ücretinin tam 3 TL, öğrenci 1 TL olması ve bu fiyatların 3 senedir değişmemiş olması gözlerimi yaşartan bir başka ayrıntıydı. Bir kez daha helal olsun belediyeye.

Su aygırlarının oyun anlarına denk gelince uzun uzun çektim ama umudunuz yüksek olmasın, genelde suyun altında oynuyorlardı. Videonun bonusu çocukların geyikleri :)

 

Lemurların özellikle gözleri çok etkileyici ve o kadar seriler ki takip etmek zor oluyor;

 

Bu Winner…Baba fil. Oyun oynamayı çok severmiş, tek dişini oyun oynarken kırmış :) Winner İsrail’den gelmiş, Begümcan’la evermişler; 2011’de ilk çocukları İzmir doğmuş – adına İzmirliler oylamayla karar vermişler- geçenlerde 2.çocukları Deniz doğmuş, Deniz’in adını parkın çalışanları seçmiş. Ben çekime başlamadan önce Winner yemek saatinin geldiğini belirtmek için ambarın kapısına hortumla vuruyordu…

 

Son videom da ismini bilmediğim huzursuz aslana ait. Son karede kadraja giren diğer aslan sahura kalkmadan oruç tutmuş gibiydi, kapıların önünde volta atmaktan patileri çürüdü :)

Bir kaç not ve öneriyle bitiriyorum. Yolunuz düşerse rotaya selam söyleyin…

  • BİSİM’in bisikletleri bir miktar daha sık bakıma sokması gerekiyor. Talep çok, bisikletler biraz bakımsız kalmış. Işık ve zil önemli.
  • Sanayi ve tesislerin bulunduğu bölgede börtü böcek bol. Rota boyunca ağzınızı çok açık tutmayın derim :) Sıcaklarda sinekler sorun olabilir, bence serin ve güneşli havaları tercih edin.
  • Deltada malesef insan çöpü çok, keşke belediye biraz daha uğraşsa temizlemek için. Bence ilkokul bebelerimizi toplasın, hem gezdirip delta yaşantısını ve kuşları anlatsın hem de çöp toplama yarışması yapıp oyun konsolu, laptop gibi hediyeler vaadederek çöpleri toplatsın. Neden olmasın :)
  • Bisiklet yolu bazı yerlerde daralabiliyor, kulaklıkla müzik dinlememek arkadan gelenleri duyabilmek adına önemli.
  • Yazıyı hazırlarken bir soru sormak için BİSİM’i aradım, bir kez çaldı, operatöre bağlanmadan açıverdiler. Bu da güzelmiş :)

Doğal Yaşam Parkı’nda çalışanlara selamlarımı yolluyorum. Adam lazımsa düşünmeden gelirim…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bir Cevap Yazın

